Ορισμένα ρολόγια διαθέτουν όλο και πιο περίπλοκες λειτουργίες, αλλά πόσες από αυτές αντιλαμβάνονται ή χρησιμοποιούν οι ιδιοκτήτες τους;
«Αυτή είναι μια καλή ερώτηση», μας απαντά ο κορυφαίος ωρολογοποιός Giulio Papi, τεχνικός διευθυντής της Audemars Piguet Le Locle, «Όταν ξοδεύετε 1,5 εκατομμύριο ελβετικά φράγκα, ίσως το κάνετε για άλλους λόγους και όχι για πρακτικούς σκοπούς. Το πιο πιθανό είναι πως είστε συλλέκτης και λάτρης των μηχανικών πραγμάτων».
«Δεν χρειάζεστε ένα πολύπλοκο ρολόι για να επιβιώσετε στο δάσος», δηλώνει, υπαινισσόμενος το γεγονός ότι οι μηχανικές ωρολογιακές λειτουργίες δεν είναι πλέον απαραίτητες για την καθημερινή ζωή.
Το 1986, ο κ. Papi ίδρυσε μαζί με τον Dominique Renaud το εργαστήριο Renaud et Papi, το οποίο το 1992 δημιουργεί περίπλοκα ρολόγια για μάρκες όπως η Richard Mille και η Audemars Piguet. Η δημιουργία τέτοιων ρολογιών, είπε, «γίνεται για να δείξουμε την τεχνογνωσία μιας μάρκας».
Ορισμένοι συλλέκτες συγκρίνουν ένα εξαιρετικά περίπλοκο ρολόι υψηλών προδιαγραφών, με τα αυτοκίνητα πολυτελείας: Στους συλλέκτες αρέσει η εμφάνιση τους και η δυνατότητα πολλών επιλογών χωρίς να σημαίνει απαραίτητα η αξιοποίηση όλων αυτών.
Σε πολλούς συλλέκτες αρέσει να βλέπουν τα μικροσκοπικά πολυάριθμα μέρη να εκτελούν εξαιρετικά πολύπλοκες λειτουργίες. Μέσα σε μια μικρή κάσα μπορεί να υπάρχουν 800 ή ακόμα και 1.300 εξαρτήματα καθιστώντας το επίπεδο ωρολογοποιίας κάτι παραπάνω από εξαιρετικό.
Ο κ. Ritschel συνεργάτης της Fondation de la Haute Horlogerie, ένα μη κερδοσκοπικό ίδρυμα που ιδρύθηκε το 2005, όπου εκπαιδεύει προσωπικό πωλήσεων σε όλο τον κόσμο, δήλωσε ότι είναι σπάνιο να βρεθεί ένας συλλέκτης υπερτεχνικών ρολογιών που δεν είναι εξοικειωμένος με τη λειτουργία τέτοιων ρολογιών.
«Σήμερα, όταν αγοράζετε ένα περίπλοκο ρολόι υψηλών προδιαγραφών, δεν πρόκειται μόνο για την αγορά ενός αντικειμένου, αλλά είναι μια εμπειρία που μπορεί να ξεκινήσει σε ένα κατάστημα», είπε.
«Και μέρος αυτής της εμπειρίας είναι να ανακαλύψουμε και να γνωρίσουμε το κομμάτι. Το προϊόν γίνεται σύμβολο αυτής της εκπαίδευσης», πρόσθεσε. «Γνωρίζω πολλούς Κινέζους πελάτες που είναι πολύ πιο ειδικοί από τους πελάτες στην Ευρώπη. Έρχονται εδώ στην Ελβετία για να συναντήσουν ωρολογοποιούς και να ενημερωθούν σε βάθος. Αυτού του είδους τα ταξίδια ανακάλυψης και γνώσης αποτελούν σήμερα συχνά μέρος της διαδικασίας αγοράς τέτοιων ρολογιών».
Η Aurélie Streit, αντιπρόεδρος της F.H.H., δήλωσε ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες πελατών για τα εξαιρετικά περίπλοκα ρολόγια: πρόκειται για τους «γκατζετάκηδες» και τους «επιδειξιομανείς».
«Οι επιδειξιομανείς θέλουν να δείξουν πόσο πλούσιοι είναι. Θέλουν τα πιο περίπλοκα ρολόγια, τα μεγαλύτερα γιοτ, τα ταχύτερα αυτοκίνητα. Αλλά οι “γκατζετάκηδες” πελάτες γοητεύονται πραγματικά από τα μηχανικά αντικείμενα, και ενθουσιάζονται με τις δυνατότητες της μηχανικής». Επιπροσθέτως, ένα εξαιρετικά τεχνικό, πιο περίπλοκο ρολόι μπορεί να αποτελέσει μια καλή επένδυση -είναι διαφορετικό, καθώς συνδυάζει ομορφιά και χρησιμότητα.
Για τον Ελβετό ψυχαναλυτή και ιστορικό ιδεών Dr. Daniel Strassberg, συγγραφέα του βιβλίου "Spektakuläre Maschinen" ("Spectacular Machines", που δημοσιεύθηκε το 2022), τα ρολόγια βρίσκονται πολύ πέρα από όλα αυτά.
«Το μηχανικό ρολόι ήταν ένα από τα πιο σημαντικά αντικείμενα που σχεδιάστηκαν ποτέ. Διαμόρφωσε έναν ολόκληρο κόσμο σκέψης», σημειώνει. «Υπάρχει κάτι ιδιαίτερο σε ένα ρολόι, το οποίο είναι διαφορετικό από ένα αυτοκίνητο ή ένα κόσμημα», τονίζει. «Το ρολόι έχει μια πολύ παλιά μυθολογική ή ακόμα και θεολογική σημασία, καθώς τα ρολόγια μάς έκαναν ανεξάρτητους από τον Θεό και τη φύση. Το ρολόι παράγει τον χρόνο που μετρά, ανεξάρτητα από τον χρόνο που δημιούργησε ο Θεός. Από τον 17ο αιώνα, έχουμε την αίσθηση ότι είμαστε οι κύριοι της φύσης και νομίζω ότι δεν υπάρχει ισχυρότερο σύμβολο για αυτό», καταλήγει.