Τα δίχρωμα ρολόγια – δηλαδή εκείνα που συνδυάζουν χρυσό και ατσάλι – κάνουν δυναμική επανεμφάνιση στη μόδα, κερδίζοντας έδαφος τόσο στο στιλ όσο και στις πωλήσεις. Από τα 1970s και 1980s, όπου γνώρισαν τεράστια απήχηση, τα συγκεκριμένα κομμάτια επιστρέφουν, όχι μόνο ως αισθητική επιλογή, αλλά και ως στρατηγική για την ενίσχυση των εσόδων των brands, σε μία περίοδο όπου η ζήτηση για ατσάλινα ρολόγια παρουσιάζει πτώση.
Ο ρόλος του χρυσού στην αναγέννηση
Η τάση έγινε πιο εμφανής στην έκθεση Watches & Wonders στη Γενεύη, όταν η Rolex παρουσίασε ένα από τα πιο πολυτελή μοντέλα της: το Oyster Perpetual Deepsea από συμπαγές χρυσό 18 καρατίων. Με βάρος 320 γραμμαρίων – σχεδόν όσο δύο μπάλες μπιλιάρδου – ήταν περισσότερο σύμβολο στροφής της αγοράς, παρά πρακτική πρόταση.
Σύμφωνα με τον Carlos Rosillo, συνιδρυτή και CEO της Bell & Ross, «τα εξολοκλήρου χρυσά ρολόγια μπορεί να είναι απαγορευτικά λόγω τιμής, και ακόμα και τότε, δεν είναι όλοι πρόθυμοι να φορέσουν κάτι τόσο εμφανές». Έτσι, τα δίχρωμα ρολόγια, με το διακριτικό πάντρεμα χρυσού και ατσαλιού, προσφέρουν μια πιο προσιτή και διακριτική εναλλακτική.
Στατιστικά και οικονομικές τάσεις
Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι οι εξαγωγές ελβετικών ρολογιών από ανοξείδωτο ατσάλι μειώθηκαν κατά 15% το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αντιθέτως, οι εξαγωγές ρολογιών από πολύτιμα μέταλλα αυξήθηκαν κατά 12,6%, ενώ εκείνα που συνδυάζουν χρυσό και ατσάλι (τα λεγόμενα “bimetal”) σημείωσαν άνοδο 2,7% τον Ιούλιο.
Όταν η αγορά περιορίζεται σε όγκο, οι εταιρείες στρέφονται σε πιο ακριβές προτάσεις για να διατηρήσουν τα κέρδη τους – και τα δίχρωμα ρολόγια είναι ακριβώς αυτό: μια στρατηγική αναβάθμισης του προϊόντος με αυξημένη αντιληπτή αξία.
Σχεδιαστική αναγέννηση: Από την Ostentation στην Αρ Ντεκό λιτότητα
Η δίχρωμη αισθητική των 70s και 80s είχε για χρόνια συνδεθεί με το κιτς και την επίδειξη πλούτου, ωστόσο σήμερα επανεμφανίζεται με πιο κομψή, σχεδόν αρχιτεκτονική προσέγγιση. Η Bell & Ross παρουσίασε το BR 05 Artline Steel & Gold, περιορισμένης έκδοσης 99 τεμαχίων, με στρογγυλεμένες γραμμές εμπνευσμένες από το Streamline Moderne στυλ της δεκαετίας του ’30.
Η Vacheron Constantin χρησιμοποίησε δίχρωμο σχεδιασμό σε δύο νέα μοντέλα Patrimony, για να ανακαλέσει τη διακριτική πολυτέλεια των 1950s. Με λευκόχρυσο σώμα και διακριτικές λεπτομέρειες από ροζ χρυσό, συνδυάζουν κλασικό στιλ με μοντέρνα κομψότητα.
Η Glam Pop όψη της νέας γενιάς
Στην πιο νεανική πλευρά της μόδας, η Bulgari συνεργάστηκε με τη Lisa των BLACKPINK για το “Bulgari Bulgari x Lisa”, ένα δίχρωμο ρολόι με ατσάλι και ροζ χρυσό, στολισμένο με λευκό μαργαριτάρι στο καντράν. Το 33mm μοντέλο κοστίζει $7.900 και έρχεται σε περιορισμένη κυκλοφορία.
Όπως εξηγεί ο Fabrizio Buonamassa Stigliani, επικεφαλής σχεδιασμού της Bulgari, «το δίχρωμο μπρασελέ παραπέμπει στα disco balls και την pop κουλτούρα – ένα κόσμημα πολύτιμο αλλά διακριτικό».
Η Hermès ακολούθησε παρόμοια γραμμή με το μοντέλο Cut, το οποίο διαθέτει ροζ χρυσή στεφάνη και κίτρινους χρυσούς συνδέσμους πάνω σε μπρασελέ από ατσάλι. Το Louis Vuitton ανανέωσε τη συλλογή Tambour με συνδυασμούς σατινέ ατσαλιού και αμμοβολημένου ροζ χρυσού, με τιμές που ξεπερνούν τα $27.000.
Η χρήση του χρυσού ως σχεδιαστικό στοιχείο
Μερικά brands εστιάζουν στη χρήση του χρυσού με πιο πρωτότυπο τρόπο. Η Zenith, για παράδειγμα, με το Defy Skyline Boutique Edition, εφάρμοσε μία πρωτοποριακή τεχνική, όπου το γκρι καντράν χαράσσεται και επικαλύπτεται με ροζ χρυσό, δημιουργώντας ένα μοναδικό εφέ αρνητικής ανάγλυφης υφής.
Η Dior, με την καλλιτεχνική διευθύντρια Victoire de Castellane, παρουσίασε το δίχρωμο La D My Dior, με σχέδιο “cannage” (ύφανση σαν ρατάν) στο καντράν και στο μπρασελέ – εμπνευσμένο από τις εμβληματικές τσάντες Lady Dior. Διατίθεται σε διαστάσεις 19mm και 25mm.
Η αντίθετη στάση της Patek Philippe
Παρότι οι περισσότεροι οίκοι αγκαλιάζουν τη δίχρωμη αισθητική, η Patek Philippe πήρε την αντίθετη πορεία. Η εταιρεία πέσυρε από τον κατάλογό της το μοναδικό δίχρωμο ρολόι της – το Nautilus Ref. 5980/1AR – εστιάζοντας ξανά στα μοντέλα από πολύτιμα μέταλλα. Όπως είχε δηλώσει ο πρόεδρος Thierry Stern, «το να πουλάμε χρυσό είναι μέρος της διατήρησης του χαρακτήρα της μάρκας».
Επίλογος
Η αναβίωση των δίχρωμων ρολογιών δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή. Είναι ένα έξυπνο στρατηγικό βήμα που αντανακλά την ανάγκη των brands να προσφέρουν πολυτελή κομμάτια σε μια πιο προσβάσιμη, αλλά εξίσου εντυπωσιακή, μορφή. Σε μια περίοδο όπου η αγορά απαιτεί ποιότητα και χαρακτήρα, το πάντρεμα χρυσού και ατσαλιού επιστρέφει, όχι απλώς ως τάση, αλλά ως μοντέρνο σύμβολο διακριτικής πολυτέλειας.



