BLOG

Τι συμβαίνει με τις τιμές των πολυτελών ρολογιών;

ΕΠΩΝΥΜΟ ΡΟΛΟΪ

ΕΠΩΝΥΜΟ ΡΟΛΟΪ

Αφού έσπασαν ρεκόρ την εποχή της πανδημίας, οι τιμές των μεταχειρισμένων ρολογιών αυτή την εποχή παρουσιάζουν πτωτικές τάσεις.

Στελέχη της αγοράς πολυτελών ειδών συγκεντρώθηκαν στο Μαϊάμι τον Ιανουάριο για την ετήσια έκθεση ρολογιών της LVMH, για να επιθεωρήσουν ρολόγια -από το φωτεινό πράσινο μοντέλο Big Bang της Hublot έως τη νέα δημιουργία της TAG Heuer με συνθετικά διαμάντια εργαστηρίου (lab-grown diamonds).

Αλλά το λαμπερό σκηνικό επισκιάστηκε από την αβέβαιη προοπτική για έναν παραδοσιακά ανθεκτικό τομέα, ο οποίος καλείται τώρα να αντιμετωπίσει μια ευρύτερη μείωση των δαπανών για είδη πολυτελείας, αλλά και τον αποπληθωρισμό της έκρηξης που συνέβη την εποχής της πανδημίας οδηγώντας τις τιμές μεταπώλησης στα ύψη.

Η Watches of Switzerland, ο μεγαλύτερος πωλητής ρολογιών Rolex, Breitling και Cartier στο Ηνωμένο Βασίλειο, παραδέχτηκε ότι είχε υποτιμήσει τον αντίκτυπο της πτώσης των πολυτελών ρολογιών. Λίγες ημέρες αργότερα, η Swatch Group, η ελβετική εταιρεία που κατασκευάζει την πολυτελή μάρκα Omega καθώς και τα ομώνυμα πλαστικά ρολόγια της, διαπίστωσε ότι έπεσε έξω στις ετήσιες προβλέψεις κερδών, ενημερώνοντας τους αναλυτές ότι οι πελάτες δίνουν προτεραιότητα σε προϊόντα χαμηλότερου κόστους στην ηπειρωτική Κίνα.

Ο Arjen van de Vall, διευθύνων σύμβουλος της Watchfinder με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία αγοράζει και πωλεί μεταχειρισμένα ρολόγια πολυτελείας και ανήκει στην Richemont, δήλωσε ότι η έκρηξη της ζήτησης για ρολόγια υψηλής ποιότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν ένα «γεγονός που συμβαίνει μία φορά σε μια γενιά», η οποία πλέον έχει παρέλθει.

Η αγορά πολυτελών ρολογιών αποτελείται από λιανοπωλητές όπως η Watches of Switzerland και η Bucherer, η οποία αγοράστηκε από τη Rolex πέρυσι, καθώς και από οίκους σχεδιασμού όπως η Richemont και η LVMH, οι οποίοι κατασκευάζουν και πωλούν τις δικές τους μάρκες. Η λεγόμενη αγία τριάδα των ελβετικών ωρολογοποιών αποτελείται από την οικογενειακή επιχείρηση Audemars Piguet, την Patek Philippe και την Vacheron Constantin που ανήκει στην Richemont, οι οποίες πωλούν μέσω τρίτων αλλά και μέσα από τις δικές τους μπουτίκ.

Οπλισμένοι με τις αποταμιεύσεις της πανδημίας σε ένα περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων, οι πλούσιοι αγοραστές που προτιμούσαν τα ακίνητα, αγόραζαν νέα πολυτελή ρολόγια γρηγορότερα από ό, τι οι Ελβετοί κατασκευαστές θα μπορούσαν να τα φτιάξουν, αυξάνοντας τη ζήτηση για μεταχειρισμένα ρολόγια και ωθώντας τις τιμές σε νέα υψηλά ρεκόρ, ωφελώντας τόσο τους λιανοπωλητές όσο και τους ωρολογοποιούς.

Στα 10 χρόνια από το 2013 έως το 2022, τα ρολόγια ξεπέρασαν άλλα συλλεκτικά περιουσιακά στοιχεία όπως κοσμήματα, τσάντες, κρασιά, έργα τέχνης και έπιπλα, αυξάνοντας την αξία τους με μέσο ετήσιο ρυθμό 7% - και κατά 27% από το 2020 έως το 2022, σύμφωνα με τους δείκτες της BCG.

Ρολόγια όπως το Nautilus 5711/1A της Patek Philippe σε χάλυβα, που κόστιζε λιγότερο από 40.000 δολάρια καινούργιο πριν από την κρίση, πωλούνταν για περισσότερα από 150.000 δολάρια στην αγορά μεταπώλησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με τον John Reardon, πρώην διεθνή επικεφαλής ρολογιών στον οίκο δημοπρασιών Christie's και ιδρυτή της Collectability.

Ωστόσο, οι τιμές της αγοράς μεταπώλησης για πολυτελή ρολόγια έχουν πλέον μειωθεί για επτά συνεχόμενα τρίμηνα, έχοντας κορυφωθεί τον Μάιο του 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Morgan Stanley και της WatchCharts. Η αξία των μεταχειρισμένων ρολογιών Rolex, Patek Philippe και Audemars Piguet αυξήθηκε σχεδόν κατά 50% κατά μέσο όρο μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2020 και της ίδιας περιόδου κατά το 2022, σύμφωνα με τον Matthew Clarke, ανώτερο διευθυντή merchandising ρολογιών στον λιανοπωλητή πολυτελών μεταπωλήσεων The Real Real. Αλλά μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του περασμένου έτους οι τιμές αυτές είχαν υποχωρήσει περισσότερο από 20%.

Ο Luca Solca, αναλυτής λιανικής στην Bernstein, δήλωσε: «Η βιομηχανία αιφνιδιάστηκε και δεν υπήρχε απόθεμα για να ικανοποιήσει τη ζήτηση [αλλά] η κατάσταση σε αυτό το μέτωπο εξομαλύνεται».

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Citi, ο κλάδος εισέρχεται τώρα σε μια «μάχη του καρπού». Η αγορά των πολυτελών ρολογιών «συνεχίζει να αντιμετωπίζει ευμετάβλητα μοτίβα ζήτησης και μεγαλύτερη πόλωση μεταξύ των brands», ανέφεραν οι αναλυτές μετά από πρόσφατη τριμηνιαία ενημέρωση από τον ιδιοκτήτη της Cartier, Richemont, όπου οι πωλήσεις κοσμημάτων αυξήθηκαν κατά 12%, ξεπερνώντας την αύξηση των ρολογιών κατά 3%.

Ακόμη και η Rolex, η οποία κυριαρχεί στην αγορά, φαίνεται να επηρεάζεται, καθώς οι αγοραστές εξετάζουν τις αγορές πιο προσεκτικά. Αν και η ίδια δεν δημοσιεύει στοιχεία σχετικά με τις τιμές της, σύμφωνα με τη Morgan Stanley, οι μέσες αυξήσεις τιμών για ορισμένα μοντέλα της Rolex στις ΗΠΑ σταμάτησαν φέτος για πρώτη φορά από το 2015.

Η εταιρεία φαίνεται επίσης να ακολουθεί μια πιο συντηρητική προσέγγιση στα ρολόγια που κατασκευάζει. Αυτή η δυναμική έρχεται εν μέσω μιας ευρύτερης επιβράδυνσης της ζήτησης ειδών πολυτελείας που έχει εξαπλωθεί από τις ΗΠΑ προς την ηπειρωτική Κίνα και το Χονγκ Κονγκ - συνήθως τη μεγαλύτερη αγορά για τις εξαγωγές ελβετικών ρολογιών.

Ο Samuel Lee, επίτιμος σύμβουλος του βιομηχανικού φορέα Federation of Hong Kong Watch Trades & Industries με έδρα το Χονγκ Κονγκ, δήλωσε: «Τόσο η οικονομία του Χονγκ Κονγκ όσο και της ηπειρωτικής Κίνας δεν τα πάνε πολύ καλά. Με ένα αδύναμο γιουάν μεταξύ άλλων παραγόντων, οι καταναλωτές είναι πιο προσεκτικοί για το πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους σήμερα.

«Επίσης, το περιθώριο μεταξύ των τιμών λιανικής και της δευτερογενούς αγοράς στενεύει. Τώρα με χαμηλότερη αναμενόμενη αξία, οι καταναλωτές γίνονται πιο προσεκτικοί όταν κάνουν μια αγορά», είπε. «Πολλοί αγοραστές δεν περιμένουν μια εκτίμηση της αξίας, αλλά τείνουν να επιλέγουν τα κομμάτια που τους άρεσαν πραγματικά για την προσωπική τους χρήση».

Η Swatch δήλωσε στους αναλυτές τον περασμένο μήνα ότι αν και η ζήτηση ανακάμπτει στο Χονγκ Κονγκ, ορισμένοι καταναλωτές στην ηπειρωτική Κίνα καθυστερούν τις ακριβές αγορές εν μέσω μιας συνολικής στροφής σε ρολόγια χαμηλότερης και μεσαίας τιμής.

Εν τω μεταξύ, η LVMH, η οποία κατέχει μάρκες ρολογιών όπως η TAG Heuer, η Hublot και η Zenith, ανέφερε ότι οι πωλήσεις ρολογιών και κοσμημάτων αυξήθηκαν κατά 7% οργανικά σε ετήσια βάση το 2023, σε σύγκριση με αύξηση 12% το προηγούμενο έτος, αντανακλώντας μια ευρύτερη πτώση της ζήτησης.

Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές, τα ρολόγια θα παραμείνουν ανθεκτικά ως μέσο αποθήκευσης αξίας. Μια πρόσφατη έκθεση της McKinsey και του Business of Fashion προβλέπει ότι τα κοσμήματα και τα ρολόγια θα κερδίσουν μερίδιο των δαπανών πολυτελείας τα επόμενα τέσσερα χρόνια, σε σχέση με τα “ready to wear” καθώς είναι πιο πιθανό να διατηρήσουν την αξία τους σε ένα αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον».

Εν τω μεταξύ, ο Nick Hayek, διευθύνων σύμβουλος της Swatch, δήλωσε ότι η μείωση των τιμών των μεταχειρισμένων ρολογιών ήταν μια υγιής δυναμική για τη βιομηχανία, σηματοδοτώντας το τέλος μιας κερδοσκοπικής φούσκας.

ΠΗΓΗ
FINANCIALTIMES.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι λόγοι που οι συλλέκτες αγοράζουν περίπλοκα ρολόγια

Ρολόγια με πολύτιμους λίθους: δεν αποτελούν αποκλειστικά σύμβολα status

Η μόδα στα ρολόγια για το 2024: Η επιστροφή του κίτρινου χρυσού

ΜΕ ΕΠΙΣΗΜΗ ΚΡΑΤΙΚΗ ΑΔΕΙΑ
ΑΠΟ ΤΟ 1985

Το Ενεχυροδανειστήριο Αθηνών® λειτουργεί με απόλυτη διαφάνεια, διαθέτοντας επίσημη κρατική άδεια από το 1985.

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ
GIA® Alumni Association

Το Ενεχυροδανειστήριο Αθηνών® δίνει αξιόπιστες εκτιμήσεις διαμαντιών και είναι πιστοποιημένο μέλος του GIA® Alumni Association.